
Viimastel aastatel oleme Tripodis toetanud mitmeid organisatsioone juhtimispõhimõtete väljatöötamisel. Meie kogemus näitab, et kõige paremini toimivad põhimõtted siis, kui need sünnivad koos juhtidega ning muutuvad organisatsiooni igapäevaelu osaks.
Jagame meie hea koostööpartneri Terviseameti kogemust, kuidas on kogu juhtkonnaga koostöös välja arendatud juhtimispõhimõtted asutuses rakendatud. Terviseametis kerkis juhtimispõhimõtete loomise vajadus esile siis, kui asutuses hakati planeerima 360-kraadi tagasiside uuringu läbiviimist tippjuhtidele. Personalijuhi Mary Virvese sõnul tekkis uuringut planeerides küsimus, kas juhid üldse teavad, millised ootused neile on seatud, mistõttu tundus vajalik esimese sammuna need ootused kokku leppida. Tema sõnul ei ole põhimõtted jäänud üksnes teooriaks, vaid on saanud juhtimiskultuuri ja personalitöö loomulikuks osaks.
Kui uurisime, kuidas on põhimõtted organisatsiooni igapäevatöösse põimitud, tõi personalijuht välja väga konkreetseid näiteid. Näiteks aitavad juhtimispõhimõtted Terviseameti juhtidel arenguplaane luua:
„Juhtide puhul kasutame seda arenguvajaduste tuvastamisel. Juhid võtavad põhimõtted ette, kui planeerivad, mida soovitakse õppida. Juhtide arenguprogramm lähtub juhtimispõhimõtetes olevatest kompetentsidest.“
Personalijuhi sõnul on nende organisatsioonis juhtimispõhimõtetest saanud justkui „kokkulepitud vundament”, millele saab erinevates olukordades toetuda:
„Ta annab väga konkreetsed ühised käitumisjuhised ja ühise arusaama, millised me juhtidena oleme ja tahaksime olla. Ja see on meil omavahel kokku lepitud. Kui mul on näiteks lahkarvamus juhtimissituatsioonis, siis ma saan põhimõtted ette võtta ja selgitada, et saame nendest lähtuda. See on justkui põhjalik juhtimiskäitumise käsiraamat.“
Ühe olulise kasutegurina tõi Mary Virves välja ka ühiste juhtimispõhimõtete mõju juhtide koostööle laiemalt:
„See on üks osa, mis on tekitanud juhtides selle meie- või meeskonnatunde. Ta ei ole seda üksi tekitanud, aga muude tegevustega koostöös on see kindlasti kaasa aidanud sellele, et oleme ühtne juhtide tiim ja toimetame ühiselt alustel.“
Kui küsisime, miks soovitaks tema ühel juhte ja juhtimiskultuuri arendada soovival organisatsioonil oma juhtimispõhimõtted koostada, vastas Mary Virves nii:
„Minu jaoks on tähtis, et meil oleks see meie-tunne ja juhid on üks tiim. Kogu selle protsessi ülesehitamine selliselt lähendab juhtide meeskonda sisuliselt. Me oleme läbi rääkinud ja kokku leppinud, meil on ühised alused, kuidas me asutust edasi viime. See on minu jaoks väärtus. Alati võib võtta üldise juhtimisteooria, aga siis see poleks meie nägu.“
Küsisime ka Terviseameti peadirektorilt Birgit Laolt, milles näeb tema juhtimispõhimõtete loomise väärtust:
„Vastus peitub küsimuses endas. Minu jaoks on juhtimispõhimõtete ühine kokkulepe organisatsioonikultuuri alustala, mis ütleb, millises väärtusruumis me koos üksteist ja üheskoos kõiki toetame. See on kokkulepe, kuidas me koos oleme, edasi liigume, uut loome ja ka ette tulevaid raskusi ületame!“
Meil partnerina on selliseid lugusid alati inspireeriv kuulda. Tripodis usume, et hästi sõnastatud ja ühiselt kokku lepitud juhtimispõhimõtted on praktiline tööriist, mis aitab juhtidel teha teadlikumaid valikuid, luua selgust ja toetada organisatsiooni arengut.
Kui ka Sinu organisatsioonis on vajadus juhtimiskultuuri teadlikumalt kujundada, aitame juhtimispõhimõtete loomisel hea meelega kaasa!