Pidevalt muutuvad ärilise ja sotsiaalse maastiku tõttu peavad organisatsioonid pidevalt kohanema, et püsida hästi toimivatena ja jätkusuutlikutena. Võtmeteguriks, et nendel keerulistel aegadel toime tulla on tihtipeale riskijuhtimine. Tavapäraselt keskendub riskijuhtimine finants- ja strateegiliste riskidele, kuid üha enam organisatsioone mõistab, et töötajate heaolu mängib olulist rolli organisatsiooni riskide haldamises.
Mis on tööalane heaolu?
Heaolu mõistetakse sageli kui lihtsalt töötajate tervishoidu, kuid teaduskirjandusest ja kõige edukamate organisatsioonide parimatest praktikatest teame, et see on midagi enamat. Heaolu hõlmab töö ja eraelu tasakaalu, töökoha turvalisust, avatud juhtimiskultuuri, motiveerivat töökeskkonda ja arenguvõimalusi.
Mis riske heaoluga juhtida?
Riskijuhtimine on oluline eelkõige ohtude ennetamiseks ja nende mõju vähendamises. Töötajate heaolu kaardistamine riskijuhtimise strateegiana aitab organisatsioonidel ennetada ja vähendada mitmeid riske:
- Piiratud arenguvõimalused töö juures: Arenguvõimalusi ei pea me alati mõtestama kui lihtsalt karjääriredelil üles minemist. Tihtipeale on töötajate ootused hoopiski rohkem seotud horisontaalse arenguga, kus soovitakse spetsialisti positsioonil täita vastutusrikkamaid ning olulisemaid ülesandeid. Viimaste aastate jooksul oleme näinud just seda osa heaolust mõjutamas töötajate üldiseid hoiakuid oma organisatsiooni osas. Tripodi analüüsidest oleme täheldanud, et just lahkumise kaalumine ning organisatsiooni soovitamine eNPS (soovitusindeksi) näol on tugevalt mõjutatud arenguvõimaluste olemasolust.
- Stress ja läbipõlemine: Teame enda analüüsidest ja teaduskirjandusest, et madal heaolu on seotud kõrgema kroonilise stressi ja läbipõlemisega. Erinevate töötajate puhul võivad suurimateks mõjuriteks olla erinevad teemad, kuid kõige sagedamini tulevad esile suhted vahetu juhiga, vähene tunnustamine ja tagasiside, tajutud õigluse puudumine saadava töötasu suhtes ning usaldamatus juhtkonna tegevuse vastu. Kuna teemade ring on niivõrd lai, siis on organisatsioonide jaoks oluline perioodiliselt töötajate heaolu taset hinnata just nende teemade lõikes. Seejärel tuleks kindlasti uuringute vahelisel perioodil tegeleda aktiivselt vajalike teemade parendamisega.
- Koostööga seotud probleemid: Üheks olulisemaks osaks töötajate vaimse heaolu puhul on hästi toimivad meeskonnad ning sujuv koostöö. Rahulolematus oma organisatsioonisiseste koostööpartneritega mõjutab tihti negatiivselt vaimset heaolu tööl. Negatiivne õhkkond nii oma meeskonnas kui ka üksuste vahel on töötajale otseseks rahulolematuse allikaks, mis omakorda süvendab läbipõlemise tunnet. Ladusalt toimivad meeskonnad, avatud suhtlus ning tagasisidestamine tõstavad töötajate vaimset ning tööalast heaolu. See omakorda soodustab ka positiivsemat väljavaadet tööandjale üldisemalt.
Kokkuvõte
Heaolu põimimine riskijuhtimise strateegiatesse on oluline samm organisatsioonidele, kes soovivad tagada oma töötajatele turvalise ning meeldiva töökeskkonna. See omakorda soodustab kogu organisatsiooni edu ja jätkusuutlikkust. Terviklik lähenemine töötajate heaolule aitab ennetada ja vähendada riske, parandada töötajate rahulolu, sooritust ning luua positiivset ja toetavat töökeskkonda.
Kui soovid oma organisatsiooni heaolu teadlikumalt juhtida, võta meiega ühendust aadressil uuringud@tripod.ee