Kerri Kotta on tunnustatud Eesti muusikateadlane, helilooja ja pedagoog. Kotta on oma teaduslikus töös keskendunud muusikalise vormi ja helikõrgusstruktuuri keerukatele suhetele. Ta on avaldanud arvukalt teadusartikleid ning on teinud põhjalikku uurimistööd Eesti heliloojatest. Lisaks teadustööle on Kotta ka aktiivne helilooja ja pühendunud pedagoog.
Jonne ja Kerri Kotta räägivad Tripodi juubelikonverentsil ’’Kõik on üks’’ ühises ettekandes sellest, mis on ühist muusikas, ökosüsteemides ja organisatsioonides. Vaata ja kuula Kerri mõtteid lähemalt siit videost.
Minu nimi on Kerri Kotta ja ma olen muusikateooria professor Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias.
Ma uurin seda, kuidas muusikalist pilti kokku pannakse. See tähendab seda, et kui kuulaja on saalis, kuidas ta kuuldu kokku paneb. Kui helilooja komponeerib teost, kuidas ta selle struktuuri kokku paneb ja kuidas see tema jaoks mingisuguse mõtte omandab. Miks mind see huvitab? Ma olen märganud, et see, kuidas see toimub muusikas, toimub ka näiteks psühholoogias, toimub ka minu sees – kuidas ma jõuan mingi ideeni: kuidas ma selle kokku panen, kuidas sellest saab midagi, mida ma saan hiljem kasutada.
Toon näite sellest, kuidas pilt võiks olla kokku pandud klassikalises muusikas. Klassikalise muusika struktuurid võtavad oma vormi valgustusfilosoofiast, mis näeb inimest eelkõige ühiskondliku olendina ja ütleb, et inimene realiseerib ennast kõige paremini ühiskonnas toimetades.
Klassikaline sümfoonia näitab meile seda, kuidas inimene maailma paisatakse, kuidas ta sellega kohtub – seal on kontrastid ja konfliktid. See on sümfoonia esimene osa. Siis ta mõtleb selle üle järgi – see on sümfoonia teine osa. Siis hakkab ta mängima sellega ja eksperimenteerima – vaatama, kuidas maailm töötab. See on kolmas, tantsuline osa. Ja lõpuks toimetab ta inimesena ühiskonnas – see on sümfoonia lahendus, finaal – neljas osa.
Olen märganud, et sarnaselt klassikalise sümfoonia struktuuriga toimub mõtete genereerimine ja nende teokstegemine ka näiteks organisatsiooni struktuurides. Et ühesõnaga muusikateose dünaamika ja organisatsiooni arengu dünaamika mingis mõttes käituvad sama moodi – nad on üks. Ja sellest tulenevalt võib klassikalise muusika osas saadud teadmisi kanda üle ka täiesti mittemuusikalistesse valdkondadesse ja leida sealt värskeid, uusi vaateid.
***
Tripod konverents “Kõik on üks” toimub 12. septembril 2024 Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia saalis. Tegemist on kutsetega sündmusega. Kui tahad täpsemalt aru saada, kuidas Tripodi tegevjuht ja partner Maria Veltmann mõtestab lahti konverentsi pealkirja ’’Kõik on üks’’, siis vaata seda videot siin. https://youtu.be/w7b0Rpbv7fo