09.22.2021

Kui oled ettevõttesse vabale ametikohale õiget inimest otsimas ja huvilised on sulle oma CV saatnud, siis sobiva kandidaadi aitab tavaliselt välja selgitada tööintervjuu. Tööintervjuul saavad tööotsija ja tööandja mõlemad läbi mõelda, kas koostöö on mõlemale osapoolele sobiv.

Tööintervjuu on reeglina iga värbamise osa. Siin artiklis toome välja olulised nüansid, mis aitavad seda olukorda maksimaalselt ära kasutada.

Miks on tööintervjuu hea meetod?

Kui CV järgi tundub, et kandidaadil on kogemust ja potentsiaali, siis selleks, et olla kindel tema sobivuses just sellele ametikohale, on tihtipeale parimaks võimaluseks just tööintervjuu.

Intervjuu on väga hea võimalus, et hinnata kandidaadi väljendusoskust ja mõtlemisprotsessi, aga ka iseloomu ja mida ta väärtustab. Intervjuu aitab luua kandidaadiga sideme ning hinnata, kas ja kui hästi ta sobib meeskonda. Tööintervjuul on kandidaadil võimalus paremini mõista selle ametikohaga kaasnevaid ootusi ja kohustusi.

Intervjuul esitatavad küsimused võimaldavad mõõta ka kandidaadi kiiret mõtlemisvõimet, kuulda, kuidas ta väljakutsetest üle sai või projektide edukusele kaasa aitas. Lisaks aitab tööintervjuu sul potentsiaalseid kandidaate teistega võrrelda.

Kuidas intervjuu läbiviimiseks ette valmistuda?

Ajaplaneerimine

Intervjuu jaoks ettevalmistamine on sama oluline nii intervjueerija kui ka intervjueeritava jaoks. Intervjuude läbiviimine on aga sinu jaoks ajamahukas ettevõtmine. Seega tasub sinna kutsuda vaid kandidaadid, kelles näed suurt potentsiaali.

Ametikoha mõistmine

Oluline on mõista ametikohta, millele töötajat otsid. Töö iseloom, tööstiil ja rütm on olenevalt ametikohast väga erinev. See, mis sobib ja pakub huvi raamatupidajale, ei pruugi tunduda oluline müügijuhile. Mida paremini suudad töökeskkonda ja ootusi edasi anda, seda realistlikuma pildi tööotsija saab.nnKui sul on võimalik, tasub kaasata intervjuule uue töötaja tööandja või tulevane kolleeg, sest intervjueeritav võib esitada väga spetsiifilisi küsimusi selle ametikoha kohta, ning värbamisspetsialistil võib olla keeruline nendele vastata, kuna kogemus puudub.

Kandidaatide võrdlemine

Kuigi kandidaadi varasema kogemuse ja oskuste tõttu võtab vestlus ilmselt erineva fookuse, siis on oluline, et sa küsiksid erinevatelt inimestelt samu küsimusi. See aitab sul hiljem potentsiaalseid töötajaid omavahel paremini võrrelda.

Sul võib ka abi olla intervjueeritavate hindamisskaala välja töötamisest. Näiteks võid hinnata nende enesekindlust ja tasakaalukust küsimustele vastamisel, nende võimet selgelt ja lühidalt vastata ning kas nad käsitlesid mitmeosalise küsimuse iga osa või mitte.

Abimaterjalide kasutamine intervjuul

Intervjuukaardid

Isegi kui oled kogenud värbaja, siis mõnikord on hea mõte proovida erinevaid abivahendeid. See võib aidata välja tuua detaile, millele sa ei oleks muidu võib olla tähelepanu pööranud, lihvida oma intervjueerimisoskusi. Tripod on ühe abimaterjalina välja töötanud intervjuukaardid.

Seda materjali kasutades saad lihvida oma intervjueerimisoskusi, viidates nüanssidele, millele küsimusi koostades ja vastust tõlgendades võiks tähelepanu pöörata. Intervjuukaardid annavad ülevaate erinevatest küsimusetüüpidest ja küsimuste konstrueerimise põhimõtetest, materjal sisaldab rohkelt näidisküsimusi, samuti vihjeid mitteverbaalse suhtluse kohta.

Testid

Erinevad psühholoogilised, isiksuse ja vaimse võimekuse testid on samuti meetod, mida saab kasutada. Need testid aitavad hinnata teadmisi ja oskusi, hoiakuid ja väärtusi, ent ka baasilisemaid psühholoogilisi omadusi nagu isiksuseomadused või vaimne võimekus (intelligentsus). Vaimne võimekus näitab kandidaadi analüütilisust, nutikust ja kiirust, isiksuseomadused aga pingetaluvust, suhtlemisstiili, töökust ja loovust.

Kui sa ei ole varem värbamisel teste kasutanud, siis on sinu jaoks kasulik testikoolitus. See on hea variant, kui sa arvad et tulevikus tasub värbamisprotsessis rohkem erinevaid teste kasutada ning tahad oma oskusi ja teadmisi erinevate testimismeetodite osas täiendada.

Täiendavad märkmed

Et sa saaksid teha enesekindlamaid ja teadlikumaid värbamisotsuseid, tee intervjuu ajal märkmeid, et saaksid rohkem üksikasju meeles pidada. Näiteks võid üles märkida oma esmamulje kandidaatidest, nende kehakeelest ja kirjutada üles mõned olulisemad infokillud nende vastustest.

Ole siiski ettevaatlik, et säilitada õige tasakaal märkmete tegemise ja aktiivse kuulamise vahel. Veendu, et lood silmsidet ja osaled vestluses täielikult, peatades vaid aeg-ajalt märkmete tegemiseks.

Videointervjuu on tulnud, et jääda

Viimane aasta on näidanud, et kaugtöö on arvestatav tööviis. See annab töötajale muuhulgas paindlikkuse oma tööaja suhtes ja vähendab transpordile kuluvat aega, tööandja aga vajab vähem kontoripinda ning saab värvata parimaid talente asukohast hoolimata. Paljudele värbajatele on virtuaalsed intervjuud viimase aasta jooksul saanud tavapäraseks ja ettevõtetel on välja kujunenud videokonverentsivõimalused.nnLinkedIn’i uuringu* andmetel umbes 81% spetsialistidest üle maailma väidab, et virtuaalne värbamine jätkub ka pärast COVID kriisi ja 70% väidab, et sellest saab uus standard.

Videointervjuu eelised

Positiivne kandideerimiskogemus

Videointervjuud kasutades ei pea kandidaadid tööintervjuu jaoks vaba päeva võtma. See on eriti oluline nüanss just siis, kui ametikohale on rahvusvaheline konkurss. Video annab ka võimaluse kujundada ettevõtte brändinguga intervjuu. Selle raames saad kasutada ettesalvestatud küsimusi ja videojuhendeid, ajakohast ja konstruktiivset tagasisidet ning näidata kandidaadile ettevõtet heas valguses.

Videointervjuu ei pea toimuma reaalajas – ettesalvestatud küsimused annavad kandidaadile võimaluse küsimustele vastata tööaja väliselt ja säästab kohtumise kokkuleppimise logistilistest probleemidest.

Väiksemad kulud ja lihtsam planeerimine

Kandidaatide küsitlemine on aeganõudev. Intervjuude ajastamine võib kujuneda suureks ülesandeks, sest värbajad peavad päevade või isegi nädalate jooksul kandidaatidega e-posti või telefonikõnede teel suhtlema, kuni nad leiavad kõigile osalejatele sobiva aja. Siin tulevad mängu eelnevalt salvestatud videointervjuud. Need aitavad välja tuua pea kogu vajaliku ülevaate. Samuti võimaldavad need kandidaatidel intervjuuküsimustele vastata mugavalt omale sobival ajale.

Kuidas potentsiaalsele töötajale jätta positiivne intervjuukogemus?

Intervjuu ei ole vaid tööandja seisukohast oluline. See on ka tööotsija jaoks koht, mille kaudu saada kindlust, et see ametikoht on sobiv ning ettevõtte kultuur vastab ootustele. Intervjuu on koht, kus potentsiaalset töötajat võluda.

Tea, keda sa otsid

Peaksid mõistma ametikoha eesmärke, mille jaoks kandidaat intervjueerib. Nii saad vestelda teemadel, mis panevad nad rääkima sellest, kuidas nad neid eesmärke saavutaksid.

Esita sihipäraseid küsimusi

Küsimused, mida esitad, peaksid aitama kindlaks teha, kas kandidaat suudab ametikoha eesmärke täita. Küsi teravaid küsimusi, mis annavad sulle vajalikud vastused, ja avatud küsimusi, mis võimaldavad kandidaadil oma seisukohta ja mõttemaailma avada. Ära korralda intervjuud ilma ettevalmistuseta, ega küsi liiga palju klišeelikke intervjuuküsimusi.

Uuri kandidaati enne vestlust

Head kandidaadid uurivad enne vestlust ettevõtte tausta, nii et peaksid teadma ka nende oma. Vaata üle nende CV ja kodutööd ning uuri, kellega nad veel on läbirääkimisi peavad. Ole valmis, et saaksid aega parimal viisil kasutada.

Ole hetkes

30-minutiline intervjuu võib sulle olla üks järjekordne kohtumine kalendris, kuid tõenäoliselt on see kandidaadi päeva tipphetk. Pööra neile kogu tähelepanu ja kasuta ära kogu ettenähtud aeg, isegi kui jõuad järeldusele, et nad ei ole sobivaim kandidaat.

Võta kandidaatide küsimusi tõsiselt

Ära unusta intervjuu ajal sulle esitatud küsimusi. Anna parim võimalik vastus või suuna küsimus kellelegi, kes oskab parema vastuse anda.

Anna neile lõppsõna

Nii tunnevad kandidaadid lahkudes, et neil on olnud võimalus öelda kõike, mida tahtsid. Enne intervjuu lõpetamist küsi neilt, mida veel peaksite nende kohta teadma.

Sarnased uudised

Efektiivse tulemuste rakendamise võti 
24 juu 2024

Efektiivse tulemuste rakendamise võti 

Töötajate heaolu mõõtmine uuringu abil on küll üheks oluliseks sammuks, et oma organisatsiooni arendada, kuid päeva lõpuks on uuring diagnostiline tööriist. Selle abil on võimalik mõista, kus on organisatsiooni tugevused, milles peituvad arenguvajadused ning millises suunas sooviksid töötajad näha edasisi arenguid. Palju olulisemaks punktiks on saadud tulemustega edasi liikumine ning nende rakendamine organisatsiooni strateegiasse. Oma […]

Blogi
Kuidas mõtestada Tripodi konverentsi teemat  ’’Kõik on üks’’?
23 juu 2024

Kuidas mõtestada Tripodi konverentsi teemat  ’’Kõik on üks’’?

Septembris on meid ees ootamas järjekordne Tripodi konverents – valisime teemaks „Kõik on üks“. Oleme oma teekonnal jõudnud oskustest ja teadmistest juhtimise arendamise terviklahendusteni ning soovime kogutut jagada. Aga miks selline teema? Mida tähendab ’’kõik on üks’’? Sellest räägib Tripodi tegevjuht ja partner Maria Veltmann videos. *** Mul on väga hea meel teha siin sissejuhatus […]

Blogi
Heaolu kui riskijuhtimise tööriist
17 juu 2024

Heaolu kui riskijuhtimise tööriist

Pidevalt muutuvad ärilise ja sotsiaalse maastiku tõttu peavad organisatsioonid pidevalt kohanema, et püsida hästi toimivatena ja jätkusuutlikutena. Võtmeteguriks, et nendel keerulistel aegadel toime tulla on tihtipeale riskijuhtimine. Tavapäraselt keskendub riskijuhtimine finants- ja strateegiliste riskidele, kuid üha enam organisatsioone mõistab, et töötajate heaolu mängib olulist rolli organisatsiooni riskide haldamises. Mis on tööalane heaolu? Heaolu mõistetakse sageli […]

Blogi
Kas Sinu organisatsioonis viimati läbi viidud uuring nõudis palju aega ja ressursse? Vii läbi tööalase heaolu uuring, mis on sujuv ja kiire!
20 juu 2024

Kas Sinu organisatsioonis viimati läbi viidud uuring nõudis palju aega ja ressursse? Vii läbi tööalase heaolu uuring, mis on sujuv ja kiire!

Tripodi uuringute meeskond viis kevadel taas läbi töörahulolu uuringu G4Si töötajate seas. Oleme Indrek Sarjasele, G4S personalidirektorile, väga tänulikud tema positiivse tagasiside eest. Juhul, kui ka Sina planeerid enda organisatsiooni töötajate heaolu hinnata, siis võta ühendust Tripodi uuringute meeskonnaga ja aitame kaasa mõelda.

Blogi
Kas juht peab olema töötaja coach? 
10 juu 2024

Kas juht peab olema töötaja coach? 

Tööelu ja tööga seotud kohustused nõuavad tänapäeval üha enam töötajalt võimet oma töö sisu mõtestada, iseseisvalt otsuseid vastu võtta, leida lahendusi tekkinud probleemidele. Ka juhi roll on sellega seoses muutunud- liikunud kontrollimisest ja juhendamisest  töötaja iseseisvuse ja professionaalse arengu toetamise suunas. Juhi hädavajalike kompetentside hulka kuulub üha enam coachiv juhtimisstiil, mis ei ole siiski päris […]

Blogi
Koostööuuring organisatsioonis – põhjalik lähenemine sagedasele arenguvajadusele 
28 mai 2024

Koostööuuring organisatsioonis – põhjalik lähenemine sagedasele arenguvajadusele 

Juba hulk aastaid tuleb organisatsioonide puhul tüüpilisena esile vajadus  parandada koostööd üksuste vahel. Läinud aastal meie toel organisatsiooniuuringu läbi viinud ettevõtetest ligikaudu 85% luges oma peamiseks arenguvajaduseks just üksustevahelist koostööd.  Sel puhul tekib juhtidel tihti küsimus, kuidas seda valdkonda põhjalikumalt kaardistada, et olukorda kogutud info põhjal hiljem parandada. Siin ongi abi koostööuuringust.  Koostöö põhjalik kaardistamine  […]

Blogi
Tripodi uuenduslik tööalase heaolu metoodika 
16 apr 2024

Tripodi uuenduslik tööalase heaolu metoodika 

Nüüdisaegne ärikeskkond on pidevas muutumises, kus tehnoloogia areng, ühiskondlikud suundumused ja majandustingimused kujundavad organisatsioonide tulemuslikkust ning töötajate pühendumust. Tänapäeva organisatsioonide ja töötajate muutuvatele vajadustele vastamiseks on vaja uuenduslikku ja paindlikku lähenemist organisatsiooniuuringutele.  Üle 13 aasta organisatsiooniuuringuid läbi viies on Tripod kogunud rikkaliku teadmiste ja kogemuste pagasi, mis on säilitanud ajas oma väärtuse. Nüüd, olles kuulanud […]

Blogi
Töötasu – lihtsalt number või midagi enamat?
09 apr 2024

Töötasu – lihtsalt number või midagi enamat?

Töötasu on mõjutanud läinud aastal töötajate üldist heaolu ning organisatsioonist lahkumise kaalumist rohkem kui varem. Eelmisel aastal viisime läbi 34 organisatsioonide arendamise projekti, mis hindasid organisatsioonide head toimimist.  Eranditult igas projektis käsitlesime ka töötasu temaatikat, mis eristus tihtipeale peamise arenguvajadusena. Seetõttu tahtsime heita tagasivaatava pilgu teemadele, mis mõjutasid eelmisel aastal töötajate rahulolu oma töötasuga kõige […]

Blogi
Küsi meilt